torsdag 4 januari 2018

Städa bland krediterna

Då och då kommer man i kontakt med UC för att göra en kreditupplysning. I mitt fall så blev det första gången jag skaffade ett mobiltelefonabonnemang. Jag fick lära mig ordet "kreditvärdighet" och enkelt förklarat så är det en bedömning på din förmåga att betala dina skulder. AAA är det högsta och D det sämsta. Hög risk för långivaren brukar betyda att låntagaren för betala ett högre pris jämfört med en låntagare som har låg risk. Risk betalas i form av ränta.


Jag har tidigare nämnt att jag har skaffat ett nytt kreditkort på Everydaycard och där får man fylla i hur mycket kredit man önskar. I och med att jag har en ganska hög samlad kredit på mina tidigare kreditkort (Shell Mastercard, Preem Mastercard & Ikano VISA-kort) så såg jag på kreditupplysningen som Nordea (de som utfärdar Everydaycard) att det fanns en rad där summan av samtliga krediter fanns med. Eftersom jag har tänkt att jag ska sluta använda de 3 kreditkorten pga försämrade villkor så fanns det ingen anledning för mig att ha kvar krediterna. Ett samtal till Shell Mastercard (som sköts av Ikanobanken) räckte för att sänka krediten för alla 3 korten. Min lärdom här är att det finns inget självändamål att ha en massa krediter utställda på sig själv om man inte tänker använda de då de kan påverkar din kreditvärdighet negativt.

Ett enkelt sätt att kolla upp din kreditvärdighet görs via appen Kreddy






IOS - https://itunes.apple.com/se/app/kreddy/id1194955165?l=sv&mt=8
Android - https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pf_tech.kreddy&hl=sv



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar