onsdag 3 januari 2018

Ommöblering i fonderna

Satt och funderade på mina innehav och har insett att globalfonderna är generellt tungt viktade på USA. Så det blev för mycket Nordamerika helt enkelt för min del. Nu när jag ändå var på gång så har jag ändrat fördelningen så att jag har dumpat USA-fonderna indexfonderna och viktat om de. Har även tagit in lite Japan när ekonomin äntligen börjat vända.

Det blir mycket handel idag för jag hanterar även ombalansering i ett svep samt byte från LF Global Index till Swedbank Robur Access Global.


2 kommentarer:

  1. Hej, hoppas att allt är bra med dig. Jag borde titta in oftare, men jag läser vad du skriver emellanåt - så du vet. Jag skrev i dagarna om indexfonder, och håller på dessa med tanke på att många härute lätt förförs av tanken på utdelningar.
    Vidare har jag även läst om "hela redovisade kostnaden" för en fond, hrmp - lite lurad känner man sig allt. Men dessa omkostnader blir mer relevanta när man har en sparhorisont på 20-30 år,för mig som sparar till en bostad drabbas jag inte lika hårt.

    Hoppas allt är

    VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du tittar in här då och då. Jag förstår att livet är ju så mycket mer än att bara blogga =). Nu har du ju hittat kärlek och vem vet. I framtiden kanske ni flyttar ihop och bildar familj. Vad vet jag? Utdelningar får du även i aktiefonder, då de underliggande instrumenten är aktier. Dock så får du ingen utdelning utbetald i form av insättning på ditt aktiefondkonto/ISK/KF utan det som händer är att ditt fondinnehav ökar i värde. Jag förtrollas av Petruskos strategi med "dividend-carpetbombing" där han får utdelning varje månad.

      Det där med "hela redovisade kostnaden" anser jag är väldigt bra då jag tidigare inte kunnat se transaktionsavgifterna på infobladet för en specifik fond. För min del blir det att rensa ut tex, LF Global Index 0,35% och kör på Swedbank Robur Access Global 0,25%. Som du säger så är 0,1% inte så mycket, men det finns liksom ingen anledning att inte välja den billigaste. Dessutom gillar jag inte den där klausulen på 2% i försäljningsavgift om LF väljer att ta den. Sånt ska bara bort!

      Radera