tisdag 19 december 2017

Fördelning på sparandet i slutet av året.

I ett av mina inlägg så har jag skrivit att jag skall gå från 70% i likvider och 30% i aktier/fonder till 30% likvider och 70% i aktier/fonder. Nu har jag inte nått hela vägen och jag har inte haft något nytt sparande i likvider, nettoberäknat. Jag har en hel del fasträntekonton som löper ut under 2018 och de pengarna kommer jag inte låsa in igen eftersom den högre räntan kommer inte att vara värt detta. Jag får helt enkelt för dåligt betalt av bankerna.

Fördelningen ligger nu på 60% likvider och 40% i aktier/fonder. Det där med årslön på banken har jag släppt och kommer investera mer av mina likvider i aktier då jag tror att jag inte kommer att kunna spara lika mycket som tidigare. Sparkvoten kommer att sjunka, men beloppet som sätts in i ISK/KF:arn kommer att vara konstant. Men för att inte tappa fart i sparandet i aktier/fonder som är det som ger nån nämnvärd avkastning så att jag inte förlorar på ränta-i-ränta-effekten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar