söndag 31 december 2017

Bokslut 2017

Detta inlägg kommer jag att publicera nyårsafton 2017, men inlägget kan ha skrivits under flera olika tillfällen.

2017 har varit ett omvälvande år där börsen och kronan har både gått upp och ned. FED har höjt räntan i omgångar och den amerikanska ekonomin går som tåget. US-dollarn är hög och risken för överhettning i ekonomin dämpas då priset på pengar blir dyrare och dyrare.

Sveriges Riksbank behåller envist sin negativa reporänta på 0,5%. Inflationen skall upp till 2% oavsett hur bostadspriserna växer eller den ökade skuldsättningen. Då detta faktiskt inte är Riksbanken uppgift så detta tvingat Regeringen att agera. Alla som inte har en bostad är förlorare. Dock är jag glad att min mor äger sin bostad och utvecklingen är på tiotusentals procent och då har jag inte justerat detta på avseende på värdeminskning på den svenska kronan. Dock så har det blivit en liten dipp och det är inte lika galet som tidigare.

På det personliga planet har det varit både positiva och negativa händelser. Detta leder till att man får perspektiv på livet. Livet är inget man kan ta för givet och det är lätt att man gör det. De allra flesta ekonomibloggar fokuserar på vad de har i nuet. Att de har ett jobb, att de har hälsan och ens tillgångar. De riktigt stora händelserna som är avgörande kan man många gånger inte påverka.

Jag har även bestämt mig att ta ut övertiden i tid framöver då tid > pengar. En timme nu är värd mer än en timme för 20 år sen. Jag vill också sluta jaga övertidstimmar för pengar.

Fyrverkerier skjuts över allt och tänk om de pengarna som läggs på detta skulle investeras i börsen. Lite som att köpa en Disney-aktie som för närvarande ligger på 107 USD istället för att gå lös på Disney-store för samma summa. Jag är rätt nöjd som DINK:are att kunna spara så mycket så som jag har gjort, men i framtiden kanske man inte har möjlighet till samma sparkvot som tidigare.

Jag har kollat runt bland mina konton och kikat på ränteintäkter och det är verkligen ett pris man betalar för att ha pengar på banken istället för att ha den på börsen. Jag kommer att driva på min för min sambo att placera mer pengar på börsen då hennes buffert är uppbyggd. På samma sätt skall jag öka takten för sparande på börsen. Jag kan inte sluta beundra över ränta-på-ränta-effekten.

Slutet gott, allting gott. Jag får önskar er alla läsare ett Gott Nytt År!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar