söndag 11 juni 2017

Min investeringshistoria - del 2

Bränd efter SEB och nu när jag tänker tillbaka. Hur kunde man inte göra pengar på börsen sen 2008? Börsen har gått upp sedan dess med den lilla dippen 2011. Svaret är rädsla. Min rädsla att förlora pengar har hindrat mig att gå in i börsen. Jag tror också att uppfostran där. Min mor sa alltid att man skulle hålla sig borta från börsen och satsa på endast säkra investeringar. Dvs pengar på banken. Nu har inflationen inte varit särskild hög de senaste 10 åren, men reporäntan är negativ, vilket gör att likvider på sparkonto ger negativ avkastning, då många gånger är sparräntan är 0 eller strax under en procent.

Jag råkade slira in på bloggen RikaTillsammans och fastnade för inläggen om Pengamaskin, investeringsstrategier. Då nästan hela mitt sparkapital låg i likvider så var det dags för mig att ännu en gång ge mig in på börsen.

2 ISK:er öppnades på Avanza oktober 2014 och där skapades Nybörjarportföljen enligt RikaTillsammans modell. Jag skruvade om fördelningarna och tillslut gjorde jag mig av med "krockkuddarna" och körde en 100% aktiefondportfölj.



Några månader senare öppnade jag en ISK på Nordnet för att satsa på deras avgiftfria indexfonder i Danmark, Sverige, Norge & Finland.



Det var viktigt för mig att spara kontinuerligt och jag har haft en relativ hög sparkvot så länge jag har arbetat heltid. Jag har oregelbundna inkomster som varierar från månad till månad. Dessutom så varierar mina utgifter och överskottet hamnar på Nordnet:s automatspar. Jag kommer att skriva en separat inlägg om just Automatspar på Nordnet.




Sakta men säkert så ökar jag risken i mitt sparande då jag endast sparar i aktiefonder som följer index och låga avgifter.

Fördelningen mellan de olika sparformerna är 70% likvider och 30 % aktiefonder. Mitt mål är att röra sig mot 70% aktiefonder och 30% likvider.

2 kommentarer:

  1. Det där med att bränna sig på börsen känner jag igen. Men ändå glad att jag vågade ta upp det igen efter lång tid. Lycka till med ditt bloggande, jag får väl kika in här lite då och då och se till att du sköter dig ;-)

    // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe =) Du är välkommen när som helst.

      Radera