lördag 10 juni 2017

Min investeringshistoria - del 1

Jag minns tiden när tidningen Lyckoslanten skickades ut till skolorna och som elev fick man varsitt ex. Redan där blev jag intresserad av pengar. Pengar har alltid haft en central roll i familjen då de var riktigt begränsade stundom och tidvis. När jag blickar tillbaka idag så har jag i princip alltid sparat, men också tagit ut pengar och bidragit till familjen när det har varit nödvändigt.

Jag jobbade inte så mycket när jag var liten och om jag hjälpte till i familjens restaurang så var det obetalt arbete. Det gjorde att jag inte kopplade arbete -> pengar. När jag diskuterade detta med mina föräldrar så sa de att det är något som vi gör för varandra i familjen. Vi hjälper varandra och tänker inte allt i transaktioner.

Den första investeringen jag gjorde var i slutet av 1999 och då skulle det köpas Columna B-aktier. Tror jag investerade 1000 kr och gjorde en rejäl förlust. Det var då jag drabbades av börspsykologins verkningar. Jag brände mig och svor att aldrig någonsin röra aktier/fonder igen.


Åren gick och jag utbildade mig och året var 2008. Precis efter Lehman Brother:s krash bad min far mig att köpa SEB aktier. Swedbank var nere vid 19 kr och världen skulle gå under. Runt 2011 kom det en dipp och jag sålde med förlust då jag inte klarade av att se mina intjänade pengar "försvinna". Dock så hade jag fortfarande 30000 kr likvider kvar på mitt Avanza-kontot som jag startade när jag köpte mina Columna B-aktier. Jag köpte då Avanza Zero varje månad och köpte även 15000 kr HM:aktier. Jag glömde bort kontot och tänkte inte mer på det.





4 kommentarer:

  1. Skall bli roligt att följa med på din resa, lycka till med bloggandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Du har inspirerat mig att börja med det.

      Radera
  2. Fin blogg du har :-) Jag lägger till den bland mina favoriter och fortsätter följa din resa. Stort lycka till här framöver :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den varma kommentaren. Jag tycker att du har en fin blogg du med, även om jag inte alltid är överens med det du skriver. Jag vill gärna ha konstruktiv feedback från dig kring mina inlägg. Mvh Prius

      Radera