söndag 5 januari 2020

Välkommen 2020

Välkommen 2020!

Då var det dags för ombalanseringen av sparandet, men jag tror att jag skippar det den här gången.

Jag har gått över till 4-hinkars strategin som jag har satt upp på Lysa. Tanken är att jag ska slippa ombalanseringen framöver. Utan kontinuerlig ha samma risk. Sen har jag även startat ett månadssparande på SAVR. Där är det bäst att ha aktiva fonder då rabatten är som störst.


  • Core Ny Teknik (1,05%)
  • Länsförsäkringar Fastighetsfond (0,85%)
  • SEB Småbolagsfond C/R (0,92%)
Tanken är att sparandet på SAVR skall vara en del av lekhinken. Chans att det växer, men ingen garanti. Jag är medveten om att de fonderna jag har valt är en smalare marknad och är mer volatila. jag har varit en förespråkare av indexfonder och det är jag fortfarande. I mitt fall så kommer fundamentet vara indexfonder för det blir svårt att välja fel då man blir medelmåttan som följer index. 

Lekhinken däremot så kan jag välja fel utan att mitt totala kapital påverkas. Jag återkommer gång på gång att det är viktigt att självkännedom är otroligt viktigt för att kunna vara med i investeringar. Kunskap är en sak, men låter man känslorna styra så blir det inget bra i längden. 



1 kommentar:

  1. Hej!
    Det blev plötsligt lite intressant med aktiva fonder när SAVR kom på marknaden, även för mig! Har också tänkt köra någon aktiv småbolagsfond där framöver med en liten del av mitt sparande!

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera