torsdag 9 januari 2020

Bankbyte - inte så lätt som man kan tro

Var i kontakt med Danske Bank nyligen och ville flytta över bolånet. Min sambo och jag köpte för drygt ett år sen. Vid hade 85% belåningsgrad och efter ett år är vi nere på 83%. Det ironiska är att deras onlinevärdering värderar vårt radhus ett par hundra tusen lägre och plötsligt så är vi över 85%-belåningsgrad. Problemet är att vårt område värderas lägre, men just radhusområdet så är det budgivning och det senaste radhuset inte är ett gavelradhus gick för 50000 kr under det vi betalade för.

Tanken med bankbytet är att vi ska spara tusenlappar  i och med att räntan är 1,19% istället för 1,48% som vi har idag.

Handläggaren på Danske Bank skulle återkomma efter diskussion med kreditavdelningen. Detta skulle ta ett par dagar. Jag är inte supersugen att låta en mäklare komma hem till oss och klanka runt, utan jag avvaktar tills vad Danske Banks bud är. Nu är vi i den position att jag har möjlighet att lägga in de pengar som saknas för att nå 85%. En rak fråga blir då helt enkelt, hur mycket kan jag få låna av Danske Bank. Om det skulle vara en skillnad så gör jag helt enkelt en extra amortering och sen flyttar vi bolånet.

Det som skulle kunna ligga oss i fatet är att när lånet ska omförhandlas nästa år så ligger vi högre i belåningsgrad än vad vi ligger på SEB idag, men om jag ska flytta bolånet så kan de återigen säga värdet på bostaden har sjunkit. Så kontentan är att man bör amortera på sin bostad och ska man flytta bolånet så kanske man inte ska göra det så tätt in på.

En viktigt lärdom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar