måndag 1 januari 2018

Planer under 2018

Varje år så brukar jag kika på vad som kommer påverkas vid ändring av budgeten. För min del så kommer skatteavdraget för fackavgiften påverka mest i det positiva men resten blir utökade kostnader.


  • Skatten för ISK/KF blir 0,45% för 2018
  • Skatten för drivmedel höjs, bensin 30 öre och diesel 27 öre
För min del blir det marginell påverkan av ekonomin, men i det långa loppet så tar större och större delen av kakan. Frågan är vad det ökade skatteuttaget finansierar. Den automatiska skatteuppräkningen på fossila drivmedel räknas upp 2%+KPI. Hur kan barnbidraget och A-kassan inte räknas upp så att den följer inflationen? Nu är inte tanken att inlägget skall bli politiskt, men det handlar om att det är viktigare att individen få behålla pengarna de tjänar in.


Eftersom dygnet har 24 timmar så är det svårt att arbeta fler timmar för att få in en större inkomst så är det utgifterna jag får påverka. Ett antal aktiviteter tänker jag försöka hinna med.

  • En kurs i LEAN - Har blivit antagen till en 7,5HP kurs på distans.
  • Inventera som finns hemma och det som inte behövs skall läggas ut på försäljning.
  • Uppgradera den nuvarande datorn med delar som jag får från min polare. 
Ett av målen är att nå fördelningen 50/50 mellan likvider & värdepapper. Idag ligger fördelningen på 60/40. Så 10% skall in i värdepapper.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar