måndag 15 januari 2018

Nya sparkonton och automatiskt sparande

Ni läsare som har följt mig har nog märkt att jag är mer på känsla än förnuft så därför har jag insett att det enda som inte sabbar för mig är att automatiskt spara där jag slipper fatta de jobbiga besluten när jag är känslomässigt komprometterad.

Tidigare har jag använt Avanzas Sparkonto+ för parkering av likvider, men på senare tid har räntan sänks och en nackdel är att man inte kan ha periodiska överföringar vilket har lett till att jag måste göra överföringarna manuellt.
Jag har varit på jakt efter sparkonton  med bankkontonummer som har obegränsat antal uttag, dvs Clearing och Konto-nummer. Det senaste som jag har hittat är SBAB som har 0,65% i för icke-bolånekunder och 0,7% för de som har bolån på SBAB. För de som föredrar Marginalen Bank så har de 0,6% på sparkonton.

Mitt upplägg är att ha 2 SBAB-konto, där den ena kommer från den aktuella månadens likvider medan den andra kommer att vara en parkeringsplats för fasträntekonton som löpt ut.

I tidigare inlägg har jag skrivit att jag vill öka andelen sparande i värdepapper och därmed har jag likvider som skall in i fonder. I mitten av mars kommer jag ett av mina fasträntekonto på 3 år löpt ut. De pengarna kommer jag placera i ett av SBAB-kontona som skall mata till Avanza & Nordnet som extrainsättningar. Nordnet Automatspar har fördelen att handla för de tillgängliga likviderna som finns på konto den 15:e enligt den förutbestämda fördelningen man satt upp. På Avanza har jag möjlighet att välja vilken dag på månaden jag vill handla, men måste jag välja ett förutbestämt belopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar