torsdag 18 januari 2018

Det är aldrig försent att börja spara...

Träffade en kompis här om dagen och försökte prata lite ekonomi med honom. Försöka lägga fram vikten av att ha ett periodiskt sparande och det är ett känsligt ämne i Sverige. Pengar är nånting som bara finns, det är inget man gör för att få. Ursäkterna att inte spara som lades fram var följande.


  • Inget fastjobb
  • För låg inkomst
  • Man måste leva

Jag gjorde mitt bästa för att punktera ursäkterna, men jag tror inte att jag nådde fram. Till er som läser detta inlägg vill jag säga:

Periodiskt sparande ger ränta-på-ränta-effekt som kan avgöra din levnadsstandard övertid. Det bästa vore om du hade börjat spara när du var född. Det nästbästa är att börja spara idag.

Inget fastjobb: Du måste inte vänta på att få ett fastjobb för att börja spara. Det viktiga är att försöka spara varje månad. Tiderna där man får ett fastjobb direkt efter gymnasiet sker allt mer sällan. Många läser högre studier och även när jag hade CSN så såg jag till att hålla utgifterna nere så att jag kunde spara en tusenlapp varje månad. 

För låg inkomst : Det är inte många som får 30 tusen efter skatt. Att skjuta upp sparande bara för att man inte tjänar en viss summa är en mycket dålig ursäkt då summan är taget ur luften. 

Man måste leva: Det är visserligen sant att man måste leva. För att leva måste man få in intäkter. När man är arbetslös så är inte tid för att vara kräsen, utan man måste ta vilket jobb som helst för att få in pengar. Först efter när du har ett jobb så kan du börja titta efter något annat. Att vänta på det "perfekta jobbet" gör att du tappar tid. Jag kan inte säga att mitt första jobb i Stockholm som ambulerande brevbärare var mitt drömjobb, men jag behövde pengar för att täcka mina utgifter. De ringde 4 på morgonen och sa var jag skulle jobba. Många gånger fick jag åka tvärs genom stan för mina få timmar. Att gå utan jobb tär på sjävförtroende och man blir inte attraktivare som arbetstagare när en potentiell arbetsgivar tittar på CV:t och upptäcker att du har lökat i några år utan någon särskild anledning.

Förutom ränta-på-ränta-effekten med periodiskt sparande så har ett ljus gått upp för mig. Det är också viktigt att det första du gör när lönen kommer är att spara. Genom att avvara pengar så att du har begränsade resurser så leder det till att du får en sundare inställning till dina utgifter. Frågan som dyker upp i mitt huvud när köpsuget kommer: Är det för att tillfredställa ett behov eller är det bara ett önskemål? Sakta men säkert så härdas din själ så att du lär dig att inte ge efter när det rycker i köptarmen. 


1 kommentar:

  1. Håller med dig till fullo. Att prokrastinera sitt sparande och investerande till imorgon får väldigt dålig effekt över tid.

    Så helt rätt som du skriver Priusinvest - börja spara idag!

    Mvh,

    Atlas Investo

    SvaraRadera