lördag 18 januari 2020

Sparkonto XL hos Danske Bank

I och med att jag och min sambo är SACO-medlemmar så får vi 0,6% ränta på Sparkonto XL. Tanken var att jag skulle mata en ISK från ovanstående konto. Tyvärr så finns det en klausul som leder till att räntan för den aktuella månaden kommer vara 0% om ett uttag görs från Sparkonto XL. Det här kommer leda till att jag kommer få 0%-ränta om jag månadssparar i fonder på ISKn.

Alternativet nu blir att jag kommer flytta över ISKn från SEB till Danske Bank och sen ta ut likviderna från Sparkonto XL och placera någon annanstans. Förmodligen kommer det matas in i Lysa.

Sparkonto XL är enligt mig en besvikelse och jag tycker att klausulen gör kontot för min del värdelöst. Visst kan jag ta ut pengar från den och placera i ett sparkonto och från den mata in till ISKn, men det blir för bökigt för min del.

Jag och min sambo har valt kontopaketet Silver och där ingår det ett kreditkort med 50K i kredit. Då varken jag eller min sambo tänker använda kortet så skall vi undersöka om man kan slippa kreditkortet. Vi vill helt enkelt inte låta kortet belasta våra krediter med 50K helt i onödan.

Jag kan uppleva att det finns förbättringspotential i Danske Banks sortiment. Låt folk välja det de vill ha och ta sedan betalt. Skräddarsydda paket är framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar