fredag 10 januari 2020

Diskussion kring bolån

Med tanke på att jag ska flytta på bolånet och har i princip sen bloggens början försökt sänka avgifter som jag betalar till banken.  

Idag är vår rörliga ränta på SEB 1,48% efter en ränterabatt på 92 punkter. Hos Danske Bank kan jag få 1,08% om jag binder på ett år. Vilket leder till att jag sänker räntekostnaden med 40 punkter = 0,4%. Hos många så låter det kanske inte så märkvärdigt.

Här kommer ett räkneexempel.
Boränta: 1,48%
Ett bolån på 3 miljoner ger på ett år en räntekostnad på: 3000000*0,0148 = 44400 kr

Boränta 1,08%
Ett bolån på 3 miljoner ger på ett år en räntekostnad på: 3000000*0,0108 = 32400 kr


Besparing 44400-32400 = 12000kr

Det här är en tusenlapp i månaden. Det skrivs i media att vissa storbanker går före och höjer räntan. SEB gjorde det dagen innan Riksbankens höjning av reporäntan och de flesta har nog accepterat höjningen. Det som är viktigt att komma ihåg är att banken tjänar otroligt mycket på räntenettot och det finns möjlighet att förhandla. När jag begärde ut amorteringsunderlaget så kunde SEB inte matcha Danske Banks erbjudande och då är det viktigt att man byter.

En släkting till oss har en ränta på 1,69%, men med hälften bundet så kan lånen inte flyttas utan att betala ränteskillnadsersättning till banken. Därför ska man ha samma bindningstid på alla lån eller ingen bindningstid alls. Det där med att binda hälften gör att du tappar fördelen med att kunna flytta på lånet om den nuvarande banken inte ger dig ett bra erbjudande.  

Mitt tips är att man skapar en mapp med de dokument man behöver för att kunna flytta på bolånet. Aktuell mäklarbild , de 3 senaste lönespecifikationerna och amorteringsunderlaget kan man inte förbereda men resterande dokument är skönt att de finns då det sänker tröskeln för att byta.



 


1 kommentar:

  1. Blir en rejäl besparing på sikt när ni byter bank. Bra gjort av dig att jämföra och välja det som är bäst för er. Det finns ju som sagt roligare saker att lägga pengarna på :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera