måndag 23 december 2019

Farväl 2019, välkommen 2020

Då börjar 2019 närma sig sitt slut. Börsen har gått som tåget under året och jag har gjort en del bra och en hel del mindre bra beslut.

Under året har jag försökt minska min procent i likvida tillgångar. Givetvis lever jag inte som jag lär och försöker tajma marknaden. Detta har i runda slängar kostat mig ungefär hälften av uppgången på årets uppgång på OMX30. 

Sonens sparande har tuffat på. All cashback, hela barnbidraget och alla bidrag från släkt och vänner har jag lagt på börsen. Sambo kör min strategi och pengarna tuffar på. Hon å andra sidan har alldeles för lite likvida medel eftersom setupen har varit prioriterat på börsen. 

Jag har matat Avanza, Lysa med några tusenlappar varje månad trots att jag har gått back under föräldraledigheten. De har vuxit sig bra och sen har jag helt random köpt Nordea, Latour och Investor. De har stigit och jag känner på mig att 2020 kommer kanske inte börsen inte stiga som det har gjort i år. Vilket innebär att jag ska helt enkelt inte titta på utvecklingen utan mata på. Förhoppningsvis kan jag lägga en årslön på värdepapper under 2020.

Nu är jag tillbaka på jobbet och tanken är att fylla på sparandet. Ska även flytta bolånet till en annan bank för SEB kunde helt enkelt inte matcha Danske Bank. Jag är en typiskt otrogen kund och har ingen särskild anledning att hålla mig till en bank. Något som jag har lärt mig under 2019 är att inte bli "helkund" avgifterna man betalar är högre än några punkter ränta man sparar på bolånet. 

Jag har jämkat lite hårt och lär få kvarskatt så det blir att betala in till Skatteverket i början av nästa år. Det är lätt att stirra sig blind på alla som har lyckats väl på börsen under det här året och givetvis har börsuppgången hjälpt. Därför är det viktigt att vara långsiktigt. Planen är att minska den likviden till ett par månadslöner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar