lördag 9 mars 2019

Min sambos sparande

Jag har hjälpt min sambo att sätta upp ett sparande och för henne så har det fungerat med automatiseringen. Hon loggar aldrig in och kollar hur mycket värdet är på hennes fonder. Faktum är att hon inte försöker time:a marknaden och när jag jämför mitt sparande med hennes så lyckas hon alltid bättre. Förmodligen för att hon inte bryr sig och låter tiden gå.

2019 har varit en berg och dalbana för börsen. Det rör sig uppåt, men det här visar att jag inte hade en aning. Jag trodde att börsen skulle sjunka, men istället blev det en rekyl uppåt. Det bästa är att inte försöka göra nåt och låta pengamaskinen jobba på.

4 kommentarer:

  1. Hej Prius. Som du skriver är månadssparande en bra sparform. Har själv sparat så i över 10 år även om det varierat lite hur mycket jag sparat varje månad. Sen har jag gått över mer till aktier istället för fonder med tiden. Redan 2013 hörde jag att börsen var högt värderad och diverse olika domedagsprofetior får man höra med jämna mellanrum. Har man 20-30 år kvar till pension får man räkna med någon kris tids nog. Men på längre sikt ger börsen en bra avkastning. Är säker på att din sambos pensionssparande kommer gå bra på längre sikt. Se till att hålla nere fond avgiften bara.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren på min sida Prius. Jag blir alltid glad av komplimanger, och har tagit till mig vad du skrivit till mig tidigare. Jag tror att indexfonder spelat en stor roll för hur mitt ISK presterat. Men sedan försöker jag hålla mig till mer etablerade varumärken/bolag som sannolikt överlever ett tag till. Om allt går som det skall når jag mitt mål på en halv miljon om ett år, men som sagt; det är omöjligt att se hur marknaden kommer att gå. Jag håller mig ajour med din sida och hoppas att du har flyt framöver.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  3. Det har varit tid för att utvärdera hur saker och ting går. Som sagt; jag sålde förlorarna med en blygsam förlust i relation till inköp. Men satsar just nu på räntor och index för bredare exponering. Ledsamt att se hur direktavkastningen blir lidande, men det spelar liksom ingen roll om aktiekurserna dalar.

    Det är svårt att förutse vad som kommer att hända på börsen 2019-2020 :)

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  4. Hej Prius, tack för inlägget på min sida.

    Skönt att du fortfarande läser min blogg, det gör mig glad. Det stämmer att jag rört mig mellan Stockholms förorter. Men som sagt, nu sätter jag kurs mot min hemstad och gör det med viss frid i hjärtat. Men det är lika beklämmande när jag ser samma demografiska utveckling i hemstaden; det var detta jag ville komma bort ifrån. Jag lägger pannan i djupa veck, och hoppas innerligen att våra folkvalda politiker har mer utvecklade svar komplicerade dilemman. Vi är nog fler som önskar någonting bättre än kommentaren "Vi kompenserar för en åldrande befolkning". Själv menar jag att vi alltid kommer att behöva invandring, men snarare av sorten "arbetskraftinvandring". Vi lever i en sekulär kultur där våra resonemang är stadigt förankrade i en utvecklad demokrati. Konsensus ,som begrepp är inte främmande för en infödd svensk. Vad Åkesson blev häcklad för när han sade: "Svenskar är duktiga på att stå i kö" missuppfattades flitigt av många på vänsterkanten. Men vad han egentligen alluderade han på ett större resonemang som innefattar likande aspekter rörande: allmän hyfs och en intuitiv kulturell svensk överenskommelse om bemötandet/hanteringen av:, vårdinstanser, polis/ambulanspersonal, trappuppgångar, badhus - well - kort sagt; hur vi visar vår respekt för samhällskontraktet.

    Vi ställer upp på ett högt skattetryck så länge vi ser att; hårt förvärvade slantar landar på rätt adress. Men om allt fler bevittnar hur samhällets basala trygghetssystem vacklar pga. naiva glädjekalkyler i relation till integration, så tappar folk successivt förtroendet.

    Vi köper inte ett nytt boende bara för att ha tak över huvudet, utan snarare för att skapa en tryggare vardag.

    SvaraRadera