måndag 26 juni 2017

Koll på intäkter och utgifter

Det gamla talesättet "det är inte hur mycket du tjänar som avgör om du är rik eller inte, utan det är det du har kvar efter dina utgifter". Att föra kassabok för att hålla koll på sina utgifter har pågått under lång tid. Förut gjorde man detta för hand, men tack vara IT-åldern så finns det även program som kan hantera detta. Själv vill jag tipsa om programmet Money Manager Ex http://www.moneymanagerex.org/ som jag har använt sedan 2009. Det innebär att jag i princip har samtliga transaktioner lagrade sen jag började använda programmet. Programmet har möjlighet att skapa en budget, men den funktionen använder jag inte över huvudtaget. Det jag använder är kategorisering av transaktionerna och rapportfunktionen. 

Jag lägger in varje transaktion manuellt och jag skapar ett antal konton. Det brukar bli flest transaktioner på kortkontot (antingen om man har det kopplat till lönekontot eller om man har det separat). Om jag handlar på Hemköp så skapar jag en betalningsmottagare som heter Hemköp. Där kan jag kategorisera detta som Mat/Råvaror. 

Det finns även en rapportfunktion där man kan ta ut statistik. Jag brukar köra en månatlig lista för att se vilka inköp som har varit för gemensamt bruk. Det här innebär att jag har koll på exakt hur mycket jag lägger på en viss typ av kategori. Om man inte är nöjd med de inbyggda rapporterna så kan man skapa själv. SQL används för queryspråk.




Översiktsvyn



transaktionslista

När jag började använda det här programmet så fanns inte Tink som kan göra en stor del automatiskt och aggregerar data. Nackdelen med Tink är att om du använder en bank som inte stödjer Tink kommer du att ha ofullständiga uppgifter kring din ekonomi. 

Hör gärna av er om det är något ni undrar. Money Manager EX är gratis att använda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar