lördag 1 juli 2017

Kontantlösa samhället



Det kontantlösa samhället närmar oss med stormsteg jag får spekulera. Riksbanken har en massa matnyttig statistik för den intresserade. 97% av alla medborgare i Sverige har tillgång till kort, medan 89 % har tillgång till kontanter, men 64% betalade med bankkort och endast 15% betalade med kontanter på sitt senaste köp. Oavsett vad man tycker så är kort här för att stanna.

Jag har själv grubblat rätt länge varför kortanvändningen i Sverige är så hög, medan i många andra länder så är "cash-is-king".  Stockholm Banco som grundades av Johan Palmstruch gav 1661 ut de första riktiga banksedlarna för att underlätta pengahanteringen. Kanske kan det ha med att göra att svenskar tar åt sig nya betalsätt snabbare än andra länder. Nu har till och med kontant-fria butiker öppnats. I många andra länder skulle det betyda konkurs då en betydande andel av befolkningen inte skulle kunna handla på den butiken. Från min egen erfarenhet så har bankkort/kreditkort allt ansetts som något exklusivt, för de rika helt enkelt.


Fördelen med kontanter är att du behåller din integritet. Ingen har något att göra med vad du köper. Du blir inte lika utsatt för profilering, dvs få dina köp analyserade. För en statistiknörd som jag är så underlättar köp på bankkort/kreditkort något enormt när jag ska föra in mina transaktioner. Jag slipper hålla koll på kvittot från Hemköp eller Åhlens för den delen. Jag kan nog gå i god att över 99% av mina transaktioner sker med kort. Om jag ska ge bort min köphistorik så vill jag absolut inte betala för att göra det. Lite längre fram i tiden kommer jag att skriva ett specifik inlägg kring kortanvändning.

Swish är ytterligare ett smidigt sätt att föra pengar mellan privatpersoner och privatpersoner -> företag. Detta underlättar övergången till det kontantfria samhället. Dock får vi inte glömma att det underliggande tillgångsslaget är en fiatvaluta. Det betyder egentligen att Riksbanken garanterar värdet på kronan, men eftersom vi har skall ha en 2% inflation för att uppnå målen som Riksdagen har satt upp så minskar värdet på pengarna med tiden. Det finns egentligen hur mycket som helst att skriva om kring detta ämne vilket är också är en av anledningarna jag startade den här bloggen.









Länkar:

http://www.riksbank.se/sv/Riksbanken/Historia/Viktiga-artal/1590-1668/

http://www.riksbank.se/sv/Statistik/Betalningsstatistik/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar