torsdag 22 juni 2017

Buffertsparande

I det här inlägget tänkte jag gå lite djupare in i buffertsparande för hushållet. Den vanligaste frågan är: hur mycket behöver jag? Jag diskuterade detta med en kollega som var i början av sin yrkeskarriär. Det kanske inte var roligaste diskussionen, men jag fick höra att 3 månadshyror var lagom. I runda slängar är det här cirka 10 000 kr, men först skulle ett större inköp göras på cirka 30 tusen kr på kategorin nöje.

Vår numera framlidne fd finansminister Anne Wibble myntade uttrycket "Alla borde ha en årslön på banken" i början av 90-talet. Det ansågs vara ett riktigt kontroversiellt uttryck då det många gånger upplevs som omöjligt. Ett vanligt argument mot detta är att "Jag måste tjäna si och så mycket pengar för att det skall vara möjligt", men egentligen är det en ursäkt. Jag vågar påstå att de allra flesta kan spara ihop detta, men självklart finns det ömmande fall som ensamstående 4-barns mammor som har svårt att få några kronor över efter innan löning.

En annan vanlig fråga är "Varför behöver jag så mycket i buffert?". Att endast lämna svaret "Det är för oförutsedda utgifter som tandläkarbesök etc. är inte tillräckligt. Mitt svar är frihet, möjligheten att vara oberoende. Även om det finns möjlighet att låna utan säkerhet så är det att inteckna framtidens inkomster. I min värld så är endast fast egendom som är värd att låna till. Allt annat lösöre kan man spara sig till.

Även om man arbetar i en eftertraktad bransch så kan det hända att man blir sjuk en längre tid. Ibland dröjer det med utbetalningar från Försäkringskassan (FK). Tanken med den där årslönen på banken är att du knappt ska bli påverkad om en sådan sak händer.

Här är ett räkneexempel på en nettoinkomst på 20000 kr per månad och en årslön som buffert.





Mellan september och december blir du sjuk och få 0 kr i intäkter. Dina fasta utgifter forsätter som vanligt, men din buffert minskar till 208000 kr. Du har knappt märkt att du inte har haft några intäkter på 4 månader.

3 kommentarer:

  1. Hej Prius, tack för kommentaren angående annonser. Även jag använder mig av Adblock, Chrome skulle bli olidligt utan denna funktion. Men jag pendlar just nu mellan två st webbläsare för att se att mina annonser verkligen fungerar. Detta för att undvika annonser som: Vill du veta din framtid, Tjäna en miljon på tre månader, Så får du större sno...:) Men det är lite grand av ett mixtrande innan alla inställningar fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är bra med uppsvinget av ekonomiska bloggar av privatpersoner. Rörelsen tror jag är en motspol till "jag vill ha kul och jag vill ha det NU!-mentaliteten) Lyxfällan är visserligen ett tv-program som var vara underhållande, men kärnan tycker jag ändå är att man får en bättre koll med en budget och att sparandet är budgeterad.

      Radera
  2. VI GÖR LÅN NU TILL LÅGT HASTIGHET 1% {adoifloans@gmail.com}

    Om du behöver ett brådskande lån för att starta ett företag, behöver du ett lån? Vi ger både företag och privatpersoner lån, så om du behöver ett akut lån nu inom 6 timmar kan vi låna dig ett lån utan dröjsmål
    lånet är nu tillgängligt till en låg ränta på 1%: Kontakta oss direkt på följande adress: [ADOIFLOANS@GMAIL.COM]

    Fullständiga namn:..............
    Land:..........
    Stat:..........
    Belopp:..................
    Lånets längd: ..........
    Telefon: .............
    Ockupation:............
    Födelsedatum:.......
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,
    Företagsnamn: ADOIF LOANS INC
    Företagets e-postadress: {adoifloans@gmail.com}
    Jag önskar dig allt gott.

    SvaraRadera