onsdag 17 januari 2018

Pengamaskinen

Nu när jag har bloggat i några månader så har jag funderat på hur jag påverkas av börsens upp- och nedgångar. För min del tar det hårdare på mig när börsen går ned än när börsen går upp. När jag startade mina ISK:er och KF:ar en gång i tiden så skulle jag göra en ombalansering en gång per år. I ett tidigare inlägg sa jag felaktigt att jag var tvungen att se till att det fanns likvider på KF:en för att kunna betala avkastningsskatten, men nu visar det sig att KF:en säljer det den behöver för att betala skatten kvartalsvis med innehaven.

Jag har loggat in varje dag och kikat på mina innehav vilket gör att jag blir mer och mer känslomässigt engagerad i innehaven. Detta är riskabelt då jag har noterat att jag pillar mer med innehaven ju mer jag kikar på de. Jag kommer fokusera mer på automatsparandet i Nordnet och eftersom det enda kontot jag har automatspar aktiverat är en KF så kommer jag att börja handla motsvarande fonder på min ISK på Nordnet och dra på automatspar. Anledningen att jag gör detta är att jag vill inte att KF:en har för mycket kapital om Nordnet någongång skulle hamna i obestånd då KF inte omfattas av statens investerarskydd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar