måndag 13 november 2017

Kortanvändning 2018

2018 blir året där jag får söka nya alternativ till de kreditkort som jag använder idag eftersom det blir väsentliga försämringar av bonus och villkor. De kort som jag använder idag:

Shellmastercard, IKANO Bank samt Forex bankkort.



Shell Mastercard : Den stora förändringer blir halverad bonus, från 1% till 0,5% på köp.                                                                         
IKANO Bank : Aviavgift på 25 kr/månad när krediten utnyttjas. Förut kunde man undvika detta genom att se till att pengar fanns på kontot och aldrig nyttja krediten.

Forex Bankkort : Inga förändringar annonserade.



Att villkoren försämras så drastisk förklarar kortutgivarna med att ett EU-direktiv från 2015 där förmedlingsavgifterna halveras. Detta påverkar hela branschen och för min del så blir jag betydlig mindre intresserad av att använda kort då jag säljer information om mina inköp till ett lägre pris.



Ett kort som jag kikar lite extra på är Everydaycard från Nordea. Förutom lägre ränta (om man nyttjar krediten) så får man 1% bonus vid köp på mataffärer och 0,5% bonus på andra. Första året är avgiftsfritt och år två är avgiften på 195 kr. Dessutom har de samarbeten med olika butiker och då kan mer bonusutgå. 1% bonus vid tankning gör att jag endast kommer använda IKANO Bankkort vid besök på restaurang och riktade månadskampanjer. ShellMastercard kommer jag i princip inte använda alls eftersom Everydaycard ersätter alla dess förmåner.

Mer information om Everydaycards bonussystem finns på http://www.everydaycard.se/everydaycard/pengartillbaka.html






1 kommentar:

  1. Funderar även jag på att byta kort. Men föredrar något kort utan årsavgift. Finns ju även risk att dessa kort med avgifter sänker återbäringen med tiden. Får se hur det blir :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera