söndag 14 februari 2021

Människan är inte alltid rationell

Oftast vill man tänka att man är rationell, men i mitt fall har jag insett att jag förmodligen aldrig kommer vara det. Det här handlar om försäljning. Då och då så inventerar jag diverse prylar som jag har införskaffat och försöker sälja av sådant som jag har antingen tappat intresset för eller inte behöver längre.

Sådan försäljning sker oftast på Tradera. Tänker att det är smidigt och man blir av med grejerna relativt fort och får ett marknadspris. Denna gång gick det inte vägen då vinnaren av min auktion inte kunde  betala för varan och jag blir tvungen att lägga upp den igen och då har jag både tappat tid och fått en risk att inte få lika mycket betalt som tidigare.

Faktum är att dessa försäljningar påverkar min ekonomi minimalt, men ändå blir jag lika förbannad för att saker och ting inte går som planerat. Detta applicerat på börsen är att förluster svider alltid mer än vinster. Det mest onödiga är att hetsa upp sig över något som man inte kan påverka.

Med det sagt så är det otroligt viktigt att känna sig själv och veta hur man ska agera. Jag och min sambo diskuterade om att vissa pengar är inte värt att tjäna om det påverkar ens tillvaro negativt och tar fokus från det som är viktigt. 

Dock tror jag att man kan träna sig och acceptera känslan av ovisshet. Får återkomma ifall jag lyckas hålla mig borta från att logga in på Tradera och kika hela tiden hur det går. För det spelar ingen roll hur mycket jag än tittar för jag kan ändå inte påverka utvecklingen.




2 kommentarer:

  1. Do you need Personal Finance?
    Business Cash Finance?
    Unsecured Finance
    Fast and Simple Finance?
    Quick Application Process?
    Finance. Services Rendered include,
    *Debt Consolidation Finance
    *Business Finance Services
    *Personal Finance services Help
    contact us today and get the best lending service
    personal cash business cash just email us below
    Contact Us: financialserviceoffer876@gmail.com
    call or add us on what's app +918929509036

    SvaraRadera
  2. Jag skulle säga att människor sällan är rationella. Tricket är att förstå när ens känslor är irrationella och inte agera på dem.

    SvaraRadera