tisdag 25 februari 2020

Att ha rätt och få rätt är inte samma sak...

Ni kanske har märkt att de senaste dagarna så har börsen skakat ur och det är blodrött. Tidningarna kommer med rubriker som "så räddar du inte besparingar" och så  kommer en sparekonom och säger att om du behöver pengarna snart så kan du sälja hälften. Skulle du ha behövt ha pengarna snart så skulle de aldrig ha legat på börsen.

Det här är börspsykologi och det är det här som skiljer en erfaren och en nybörjare. Jag vågar inte påstå att jag är erfaren, men jag har varit med i snart 20 år på börsen och lärt mig hur det påverkar mig. Hur jag tar förluster, hur jag hanterar vinster. När det gör som ondast, det är då man gör de bästa affärerna. När hoppet är ute och slagfältet är blodrött. Då ska man köpa, då ska man inte låta rädslan ta över. För det är rädslan som äter upp en, som får en ta att irrationella beslut, som just då känns rätt.

Men det man behöver tänka på är hur detta påverkar en, man ska inte ignorera känslan, istället omfamna den och disekera den i in minsta beståndsdelar. Förhoppningsvis, om man inte lär sig denna gång att det kan vara en källa till visdom i framtiden.

För min del så kommer jag mata fortsätta att mata in i Lysa. Dessutom så jobbar jag emot min känsla, jag köpte både igår och idag för att  just bevisa för mig själv att jag kan hantera nedgångar och fånga den fallande kniven. Det kan för nångång skull vara roligt att få rätt nångång.

En annan grej är idag som hände var att jag sålde en begagnad pryl. När mottagaren fick paketet påstod hen att det saknades vissa delar. Då tänker kanske vissa. Jag har fått pengarna och i paketet så lade jag in allt. Det blir köparens problem, men för min del så var summan så pass liten att jag helt enkelt swishade tillbaka pengarna och gav bort prylen. Oavsett om jag blev lurad eller inte, så vill jag inte att köparen ska bli missnöjd, dessutom så tror jag på att det är viktigt att göra rätt för sig. Som far så vill jag föregå med gott exempel och det är alltid bra att ha en vän extra istället för en fiende.

Det här inlägget blev lite personligt, men så får det va.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar