torsdag 30 januari 2020

Därför ska man inte ska göda storbankerna.

Jag läste på SVD och såg de två artiklarna som jag har länkat nedan. Där SEB och Swedbank säger att de inte konkurrerar med pris på pengar, utan räknar med att kunderna stannar kvar ändå. Jag vet inte hur ni läsare tänker, men vi lever i konkurrensutsatt marknad. Räntenetto är i särklass det som affärsbanken gör vinst på. SEB tjänade över 5 miljarder på ett kvartal. På ett år är det 20 miljarder kronor. Givetvis skall bankerna tjäna pengar, men min fråga är vad gör de för nytta? Varför ska de tjäna 20 miljarder kronor som annars hade konsumerats eller investerats. Givetvis är det skillnad på olika banker, men vad är det som gör att det är värt att Swedbank/SEB/Nordea/Handelsbanken ska ta mer betalt för samma sak? Klart att upplevelsen av internetbanken är annorlunda beroende plattform, men är det det som gör att folk stannar kvar och betalar flera tusenlappar per år för att tjänsten är så pass bra?

Jag har i min omgivning påtalat att Danske Bank ger 1,19%, bundet i ett år, oavsett belåningsgrad om man är medlem i SACO/TCO. Det är i särklass det lägsta som finns på marknaden. Ändå tvekar folk att byta.

Personligen tror jag att tröskeln är för hög, medan jag jagar och jämför avgifter så gör gemene man inte det. Ett system liknande mobiltelefonnummer, där du får flytta telefonnumret till valfri operatör. En gång i tiden så var nummerserierna låsta, 0704 var Tele2, 0702 Telia osv. Sen kom det ett direktiv att numret skulle kunna flyttas.

Systemet med Clearingnummer och kontonummer är för komplicerat för att man ska kunna byta smidigt. Autogirot kan den nya banken hjälpa med att flytta, medan E-faktura måste anmälas på nytt. Detta är för krångligt. Ett system där man tar med sig "bankkonto"-numret när man byter bank vore idealt. Då kommer bankerna bli tvungna att konkurera med bra tjänster och villkor och inte för att man är stor och kunden inte orkar flytta för att det är för bökigt. Eller varför inte släppa loss personnumret och ha det som ett transaktionskonto som man själv väljer om man vill vara hos SEB, Nordea, Swedbank mfl.







https://www.svd.se/bankchefen-om-bolanen-vill-inte-slass-med-lagsta-priserna


https://www.svd.se/seb-chefen-vi-lockar-inte-kunder-med-lag-ranta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar