söndag 10 november 2019

Farsdag och sparandet

Har inte skrivit ett inlägg över ett halvår och det är dags att börja. Är inne på min 7:e månad som " pappaledig". Måste säga att ordet inte ens är i närheten av sanningen. Man är aldrig ledig utan jobbar dygnet runt, varje dag i veckan.

Om en dryg månad såär det dags att börja arbeta igen. Ekonomin har fått sig en törn och på intäktssidan så har jag fått drygt 16-18k per månad. Ungefär en halvering från vad jag normalt har när jag arbetar. Dock så har jag låtit sparande fortsätta. Egentligen är det en minskning av likviderna som viktas över till värdepapper


Bilen gav upp till slut och en nyare modell köptes. 140K på ett bräde, men en säker bil har vi i familjen kommit fram till att vi behöver. 

Sonens sparande på börsen har vuxit till 48K fram tills nu och vi hoppas även i framtiden kunna lägga undan barnbidraget. Jag vet att det låter kontroversiellt för vissa, men det handlar om val man gör. Vi går på loppisar och köper så mycket begagnat som det bara går. Just för att hålla nere utgifterna. 

Jag har själv slentriantköpt lite aktier för små belopp. Det har blivit Nordea, Investor A, Layout B och två Spiltan aktier. Det har fallit ut väl, även om börsen går som tåget nu. Men självklart så ska man alltid vara redo för magrare tider.

1 kommentar:

  1. Tack Prius för kommentaren. Även jag har haft en svacka under hösten; allt har känts motigt. Men det gäller att bara härda ut förbi hemska februari (som enligt mig är den suraste månaden) så kommer allt kännas bättre.

    Keep it up!

    Med vänlig hälsning, VÄL

    SvaraRadera