tisdag 24 juli 2018

10-dagar, föräldrapenning

Senaste gången jag var i kontakt med FK var när jag sökte bostadsbidrag för studentboendet. Nu när jag har blivit förälder så är det återigen kontakt med Försäkringskassan. Det är en riktig djungel och regelverket är snårigt. Jag har alltid haft uppfattningen kring mig själv att om jag läser på så kommer jag förstå.

10-dagar - fd pappadagar

Kallas även tillfällig föräldrapenning och då är begränsningen max 7,5 halv basbelopp, samma som VAB. I och med att jag jobbar skift så har jag en annan beräkning kring den tillfälliga föräldrapenningen i och med att jag endast jobbar 203 dagar per år. Min kalenderdagsfaktor är högre än vanliga "kontorsnissar" och därför är en frånvarande dag för mig dyrare än en dag för kontorspersonal.

Formeln för att beräkna detta är (SGI x 0,8 x 0,97 ) / 203 -> Detta ger ett belopp och det är vad en "pappadag" ger mig. Det där med 80% av sin inkomst kan man glömma direkt i och med taket på 7,5 basbelopp.

En härlig överraskning är att man får en utbetalning. Dvs om du delar upp dina 10-dagar så får du ingen utbetalning förrän du har tagit ut samtliga eller att tiden (60 dagar) efter du lämna sjukhuset. Detta medför att jag får min utbetalning först 25:e Augusti. Man blir ständig överraskad, men samtidigt så skall man förstå att vi har ett väldigt generöst system gällande föräldrapenning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar