måndag 5 februari 2018

Forex Bankkort - uppdatering

Nu ryker det sista gratis bankkort (Forex) från den svenska marknaden. Mitt Santander Bankkort med sparränta går ut i mars och kommer inte att förnyas. Så nu blir det bankbesök på Forex om jag vill ta ut kontanter från mitt Länsförsäkringar lönekonto.

Forex skickade ut brev i slutet av januari för att informera att de kommer att ta betalt för Forex Privat, 20 kr i månaden från och med 1:a april. För att få ett bankkort så måste det kopplas till Forex Privat. Det betyder med andra ord att det blir en årsavgift på 240 kr. Tidigare så har Forex varit gratisalternativet, men nu ska de ta betalt. Jag har inga problem med att företag tjänar pengar eftersom det är deras yttersta drivkraft.

Jag har haft Forex Privat i ett antal år och det är nog en av de sämsta internetbankerna jag någonsin har haft. Det var bara för några månader sen de införde E-faktura och fortfarande kan Forex inte utfärda Mobilt bankid/Bankid. Swish skall komma inom kort så att ta betalt för banken leder till att de plötsligt jämförs med storbankerna. Forex har inga bolån eller värdepapperhandel, så var finns mervärdet att vara kund hos Forex? Efter en lång stund kom jag fram till att de har generösa öppetider, gillar kontanter. Men det är också allt. För min del så fann jag ingen anledning att ha kvar Forex Privat så jag och sambon skickade in våra signerade blanketter för avslut av samtliga konton på Forex samt Mobil och Internetbanken.


Personligen så tror jag att det är ett misstag att ta betalt innan alla funktioner som man räknar med skall finnas på en modern internetbank är på plats. Det blir betydligt svårare att locka tillbaka kunder som jag och min sambo, men å andra sidan så vill ingen av oss betala för något som inte ger oss ett mervärde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar